GIS en Geomarketing

Geomarketing klinkt voor velen vaag of onbekend, maar is nochtans van groot belang voor veel ondernemingen. In deze module zien de leerlingen aan de hand van concrete voorbeelden wat geomarketing inhoudt en lossen ze een typisch vraagstuk op met GIS-software.

Inhoud

België kent tal van grote winkelcentra, maar er kan nog wel een winkelcentrum bij. De vraag is alleen: waar?

In het eerste deel van de module leren de leerlingen de nodige GIS-vaardigheden en worden ze aan de hand van de case van een bestaand winkelcentrum klaargestoomd als geomarketing consultant. Uitgaande van reistijden, berekend over het wegennetwerk, wordt het marktgebied van een winkelcentrum afgebakend. Dat marktgebied vormt vervolgens de basis voor het berekenen van het marktpotentieel, het criterium om te bepalen of de locatie van een winkelcentrum gunstig is of niet.

In het tweede deel van de module gaan zij dan in groepjes van twee aan de slag om een zo goed mogelijke locatie uit te zoeken voor dat nieuwe winkelcentrum. Daartoe krijgen ze enkele kaartjes die hen kunnen helpen bij hun zoektocht. De leerlingen zijn elkaars concurrenten, en het duo dat de locatie vindt met het grootste marktpotentieel is de winnaar!

De theorie wordt klassikaal gegeven. De werkbladen vormen de leidraad doorheen de opdrachten die zij zelfstandig uitvoeren. Elk deel van de oefeningen wordt afgesloten met een klassikaal intermezzo voor een korte bespreking van de resultaten.

Aan de slag met

Competenties

GeoMobiel is STEM!
Dit project integreert verschillende wetenschappen: geografie, wiskunde en fysica en vertrekt daarbij telkens van een specifieke technologische component. De leeractiviteiten van de modules sluiten bovendien perfect aan bij de onderzoekscompetenties die leerlingen moeten opbouwen.

Materiaal